ישראל
  • English for young kidsEnglish for young kids
    אנגלית לילדים

    התלמידים של "הלן דורון" נהנים ולומדים אנגלית - באותו הזמן

    תבין איך
  • English learning for childrenEnglish learning for children
    תנסה אותנו

    אנו מזמינים אותך לשיעור נסיון חינם

    מצא מרכז לימד
  • English for kidsslide2-17
    מילדות לנערות

    אנו מכינים את הילדים מגיל 3 חודשים ועד 19 להצלחה בחיים

    מצא מרכז לימוד
 

ביטחונו העצמי של ילדכם – התייחסו ברגישות!

אנו שמחים להביא בפניכם סדרה של מאמרי בלוג שבועיים המהווים הזדמנות ללמוד מהמחנכת והלשונאית הלן דורון. הלן מלמדת אנגלית לילדים זה 30 שנה. היא המייסדת והמנכ”לית של קבוצת הלן דורון לחינוך, ויצרה מתודולוגיה ייחודית ללימוד אנגלית, מתמטיקה, כושר גופני והתפתחות התינוק באמצעות חומרי לימוד מקוריים ומהפכניים.

השאלה השבועית: אם אתן לילד שלי חיזוק חיובי כשהוא עושה משהו שגוי, האם אינני מחזקת בכך את הדבר השגוי?

הלן עונה:

ערך עצמי שמתפתח בשנות הילדוּת, נשאר לכל החיים

ובכן, תלוי מה הכוונה ב”שגוי”. ראשית, חיזוק חיובי הוא כשאומרים למישהו, “כל הכבוד,” או, “עשית את זה יפה,” או, “אני אוהבת את מה שאתה עושה.” חיזוק חיובי גורם לכל אדם, מבוגר או ילד, לתחושה טובה כיוון שהוא משפר את הביטחון העצמי של אותו אדם. אצל ילדים, החיזוק החיובי עוזר לפתח את הדימוי העצמי שלהם. אם ילד גדל בבית ביקורתי מאוד, ברוב המכריע של המקרים יהיה לו דימוי עצמי פגום. וזה נשאר לכל החיים. המתקפה הזאת על הדימוי העצמי שלו נשארת איתו כל החיים, או עד שהוא יוכל לקנות ספרי “עזרה עצמית” או ילך לטיפול פסיכולוגי. וגם אז, קשה ביותר לבנות מחדש דימוי עצמי טוב באותה מידה כמו זה שהיה הילד מפתח אילו גדל באווירה חיובית, שבה יכול היה להרגיש שמעריכים אותו ומקבלים אותו. כשאנשים אינם מרגישים שמקבלים ומעריכים אותם, הם חשים צורך להסתיר מרכיבים מסוימים של הווייתם, צדדים של אישיותם או זהותם, או של הדרך שבה הם מתַקשרים עם אנשים אחרים. מחקרים מראים שכשאנשים אינם מרגישים שהם “מספיק טובים”, הישגיהם יהיו נמוכים יחסית.

מספר קטן של ילדים כאלה יצליחו למרות הכול, כי באופן כלשהו יש בהם עוצמה פנימית שדוחפת אותם קדימה. אבל זה נדיר מאוד. חשוב שילד יזכה להערכה בגיל צעיר מאוד. למעשה, חשוב מאוד לכולנו להרגיש מוערכים. אם אתה, כאדם בוגר, מסתובב בבית ושר, ומישהו אומר לך, “תשתוק כבר! אתה בכלל שומע את עצמך?” סביר להניח שכבר לא תסתובב ותשיר לעצמך וגם לא לאף אחד אחר, כי מישהו אמר לך כרגע שאתה עושה משהו ממש גרוע ושזה ממש לא מוצא חן בעיניו. אך לעומת זאת, אם אתה מסתובב בבית ושר, ומישהו מצטרף אליך לשירה או אומר, “איזה קול יפה יש לך,” אתה תחשוב, “וואו, עשיתי את זה ממש טוב.”

חיזוק חיובי הניתן לילד בגיל צעיר – בונה. היעדרו – הורס

כשאתה מפגין את הערכתך לילד, ואומר, “וואו, זה נהדר!”, ילדך מבין – מטון הדיבור שלך או מהמילים שאתה אומר – שאתה מעריך את מה שהוא עשה. בין שהוא בן שבוע או חודש או שנה או עשר שנים – הילד מגיב להערכה.

ד”ר גלן דומן, מהמכון לפיתוח הפוטנציאל האנושי (IAHP), חווה את השפעתם העצומה של חיזוקים על ילדים. משפחות מגיעות מכל העולם למכון לפיתוח הפוטנציאל האנושי בעקבות העבודה פורצת הדרך הנעשית בו בתחום התפתחות מוח הילד והתוכניות המסייעות לילדים עם פגיעה מוחית. אחת המטלות הראשונות שהילד מתבקש לבצע במכון לצורך הערכת ההתפתחות שלו, היא לאחוז בקורה הממוקמת מעל לראשו. הוריו של ילד אחד מרימים את הילד והוא מצליח לאחוז בקורה למשך רגע קצרצר בלבד, פחות משנייה. ההורים אומרים, “מתוקי… אוי…” פירושה של אמירה זו הוא, “יצאנו מגדרנו כדי להצליח להגיע לתוכנית הזאת, וזה כל מה שאתה מסוגל לעשות?” לעומתם, זוג הורים נוסף מרימים את ילדם לאותה קורה למשך אותו שבריר שנייה, אבל אומרים, “כל הכבוד! עשית את זה ממש טוב!” פירושה של האמירה הזאת הוא, “עשית את זה ממש טוב! מי היה מאמין שילד פגוע-מוח יצליח לאחוז בקורה כל כך הרבה זמן. אנחנו אוהבים אותך!” הילד מפנים את המידע הזה וחושב לעצמו, “אוקי, אז אעשה את זה שוב!” יש לכך השלכות עצומות.

הכוח לשנות כיוון

חיזוק חיובי הוא תגובה טבעית של הורים לילדיהם. אבל למעשה זוהי טכניקה שיכולים להשתמש בה גם הורים וגם מורים עם ילדים בכל גיל – כדי לחזק התנהגות טובה או התנהלות מסוימת שאתם רוצים להפנות אליה את תשומת לבו של הילד. אם כך, מה עלינו לעשות כשהילד עושה משהו לא בסדר? באחד השיעורים שלנו, לדוגמה, יכולות להיות שתי משמעויות ל”שגוי” או “לא בסדר”. משמעות אחת יכולה להיות שילד מתנכל לילד אחר. זוהי הצקה, אלימות, ואז איננו אומרים “כל הכבוד,” אלא, “ככה לא מתנהגים, ולא נסכים שתעשה זאת שוב,” ואז נראה לילד מהי הדרך הנכונה ונסביר לו איך הוא צריך להתנהג. בשלב הזה נשאל אותו,” אתה מבין?” והילד יענה, “כן,” ועל כך נגיב באמירה, “כל הכבוד!” ונחזק את ההתנהגות החיובית. זה הרגע שבו קיים אישור להתנהגות הנכונה ואתם מעניקים חיזוק חיובי. והנה דוגמה נוספת של אותו עיקרון: מראים לילד תמונה של עכבר אבל הוא אומר “חתול”. המורה צריכה לומר, “זה עכבר.” הילד מגיב ואומר, “עכבר”, והמורה צריכה לומר, “נכון, זה עכבר. יפה מאוד.” הילד שכח שענה תחילה בצורה שגויה, ואתם חיזקתם את התשובה הנכונה והענקתם לו חיזוק חיובי. כך שבין שמדובר בתשובה שגויה או בהתנהגות לא-נאותה, אנחנו מראים להם את הדרך הנכונה. אנחנו מקבלים מהם אישור שהם הבינו, משבחים אותם כשהם עונים, ומזכירים להם את הדבר הנכון לעתים קרובות כדי שיישארו במסלול הנכון.

הילדים שומעים תחילה את האמירה החיובית

לפני כמה שנים נפגשתי עם אדם שסיפר לי על אינטראקציה שהיתה לו עם בנו בן השנתיים. הם היו ליד אש גלויה, והוא אמר לבנו לא לגעת באש. ואז, הדבר הראשון שהילד עשה היה להכניס את ידו אל תוך הלהבה. האיש שאל אותי מדוע זה קרה, ואני עניתי שילדים צעירים אינם שומעים את המילים “לא” או “אַל”, אלא את המילים “לגעת בזה” או “תיגע בזה”. הם שומעים את האמירה החיובית במקום לשמוע את האמירה השלילית. לכן, במקום לומר “אל תיגע באש”, צריך לומר, “התרחק מהאש”.

שנים רבות של הוראת אנגלית הראו לנו שהעיקרון הזה הוא חלק מהאפקטיביות של מתודולוגיית אנגלית בשיטת הלן דורון. אנחנו מפתחים ערך עצמי באמצעות שיטות הלימוד שלנו. חיזוק חיובי הוא דבר כל כך חיוני ומהותי. אנחנו מלמדים את המורים שלנו לעשות זאת. מרכיב משמעותי של הכשרת המורים שלנו הוא הדגשת חשיבות החיזוק החיובי, ואנחנו גם מלמדים את המורים כיצד לעשות זאת בצורה אפקטיבית בכיתת הלימוד. המורים לומדים ליצור סביבת לימוד וציפייה שתורמות להצלחת המתודולוגיה.

אנחנו מלמדים את המורים שלנו באמצעות חיזוקים חיוביים. לפעמים המורים אינם מסוגלים ללמד עם המתודולוגיה הזאת, או בגלל שחיזוקים חיוביים אינם טבועים בהם, או בגלל שהם רגילים לסגנון הוראה שכולל ביקורת, עד כדי כך שהם אינם מצליחים לעשות את השינוי. מצד שני, פגשתי מורים, זכיינים וזכיינים ראשיים שאמרו לי שהם עצמם למדו את הפילוסופיה הזאת של חיזוקים חיוביים, ושהיא שינתה לחלוטין את הדינמיקה המשפחתית שלהם. החיזוק החיובי שינה התנהגויות לקויות. במקום לבקר איש את רעהו, ההורים החלו לתמוך זה בזה, ואז כל בני המשפחה – הילד, אֶחיו וההורים – הגיבו בצורה חיובית. אנשים שיפרו את איכות החיים של משפחותיהם כשלקחו את הפילוסופיה הזאת מתוך כיתת הלימוד ויישמו אותה בחייהם האישיים. הפסיכולוגיה המודרנית מפנה כיום את המיקוד שלה אל החיובי במקום אל השלילי. המגמה כיום היא החיזוק החיובי, החשיבה החיובית בהתנהגות.

אני זוכרת שכשגידלתי את ילדַי שלי, גם כשיצאנו לנסיעות ארוכות והייתי עם שלושתם במטוס, מעולם לא היו אצלנו הסצנות של הצעקות והצווחות שרואים לפעמים במטוסים. איכשהו פשוט הסתדרנו והתנהלנו יחד בצורה יעילה, ואני בטוחה שהחיזוקים החיוביים תרמו לדינמיקה הזאת. הילדים הרגישו שמקבלים ומעריכים אותם, הם הרגישו שייכים למערכת המשפחתית. הם ידעו מה מצפים מהם והתנהגו בהתאם. לפעמים ילדים אינם יודעים מה מצפים מהם, כי הדבר היחיד שהם שמעו מאז ותמיד היה “לא“. הורים צריכים להיות מודעים לדבר הזה. תנו לילדים משהו חיובי, וזה יוכל להפוך לפעילות של כל המשפחה, סביבה משפחתית שיכולה לשנות את חיי המשפחה.

אודות הלן דורון

בשנת 1985 הקימה הלן עסק משפחתי קטן ויצרה שיטת לימוד ייחודית עם חומרי לימוד מקוריים ומהפכניים. החוגים שלה שגשגו והעסק צמח במהירות. הלן הוסיפה מורים, קורסים להכשרת מורים, ותוכניות לימוד נוספות המבוססות על שיטת הלימוד הייחודית שלה, הכוללת יצירתיות וביטוי עצמי. מקצועות חדשים התווספו – מתמטיקה, כושר גופני והתפתחות הילד בגיל הרך – וכל אלה אוחדו תחת שם המותג קבוצת הלן דורון לחינוך.

קבוצת הלן דורון לחינוך ניצבת בחזית מערכות החינוך החדשניות, ומספקת תוכניות לימוד ייחודיות וחומרי לימוד איכותיים לתינוקות, ילדים ובני נוער ברחבי העולם. קבוצת הלן דורון לחינוך הפכה לאחת מרשתות הזכיינות הגדולות ביותר בעולם בתחום חינוך ילדים, עם קרוב ל-90 זכיינים ראשיים ולמעלה מ-800 מרכזי לימוד הפרושים ב-34 מדינות על פני 5 יבשות, וכן תוכניות לימוד מלאות לגני ילדים בטורקיה ובדרום קוריאה.

למידע נוסף על אנגלית בשיטת הלן דורון, אנא היכנסו ל: www.helendoron.co.il

 
?INTERESTED
WE ARE ACTIVELTY
FOR FRANCHISEES
IN CITY
LOOKING
?INTERESTED
WE ARE ACTIVELTY
FOR FRANCHISEES
IN CITY
LOOKING
?INTERESTED
WE ARE ACTIVELTY
FOR FRANCHISEES
IN CITY
LOOKING