ישראל
  • English for young kidsEnglish for young kids
    אנגלית לילדים

    התלמידים של "הלן דורון" נהנים ולומדים אנגלית - באותו הזמן

    תבין איך
  • English learning for childrenEnglish learning for children
    תנסה אותנו

    אנו מזמינים אותך לשיעור נסיון חינם

    מצא מרכז לימד
  • English for kidsslide2-17
    מילדות לנערות

    אנו מכינים את הילדים מגיל 3 חודשים ועד 19 להצלחה בחיים

    מצא מרכז לימוד
 

כיצד משפיעה התזונה על התפתחות המוח ועל הלמידה?

הלן משיבה: זה מובן מאליו, לא?

נראה לנו מובן מאליו שתזונה מאוזנת היא מרכיב חיוני בהתפתחות תקינה של הילד. אך הורים ברחבי העולם אינם דואגים במידה מספקת למנת המשכל של ילדיהם, לאינטליגנציה הרגשית שלהם ולהתפתחותם המוטורית מעצם כך שהם אינם מעניקים לילדיהם תזונה נאותה – אף על פי שהם יכולים להרשות זאת לעצמם. באופן פרדוקסלי, ילדים רבים במדינות מפותחות סובלים מתת-תזונה בגלל שתזונתם אינה נאותה, ומבוססת על מזון מהיר עתיר בסוכרים, מלח ושומנים “רעים”.

תזונה עשירה בחומרים מזינים חיונית עבור הילדים להתפתחות תפקוד מוחי אופטימלי. מחקר שנערך לאחרונה ופורסם ב”כתב העת לאפידמיולוגיה ובריאות קהילתית” עקב אחר דפוסי התזונה של קרוב ל-4,000 ילדים מרגע לידתם במשך למעלה משמונה שנים. המחקר גילה כי פעוטות שתזונתם היתה עשירה בחומרים מזינים וכללה פירות וירקות רבים היו בעלי רמות IQ גבוהות יותר בהגיעם לגיל 8, בהשוואה לפעוטות שצרכו מזונות מעובדים עתירים בשומן וסוכר. למזונות שפעוטות אלה אכלו היתה השפעה דרמטית לטווח ארוך על תפקודי המוח שלהם.

התזונה ממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות המוח בכל שלבי הילדות. אף כי המוח מתפתח במהירות הגבוהה ביותר במהלך שנות החיים הראשונות, הוא ממשיך להתפתח במהלך גיל ההתבגרות. לכן חשוב שתזונתם של ילדים בכל הגילאים תהיה עשירה בחומרים מזינים כדי להבטיח התפתחות מוחית תקינה.

זה מתחיל עם ההנקה

אימהות מיניקות שהתזונה שלהן עצמן מזינה מאוד, מעבירות לילדיהן את החומרים המזינים הללו, ובכך הן משפרות את התפתחותם הקוגניטיבית של הילדים ואת בריאותם הכוללת. למעשה, אימהות אשר במהלך ההיריון מקפידות על תזונה טובה, כושר גופני ורווחה כוללת, מעניקות לילדיהן – עוד טרם לידתם – יתרון התחלתי בחיים.

לילדים הניזונים מחלב-אם במשך שישה חודשים לפחות, יש רמות IQ גבוהות יותר מאשר לילדים הניזונים מתחליפי חלב-אם. יחס גבוה יותר של חלב-אם בתזונתו של הילד בא לידי ביטוי בנפח מוח גדול יותר בגיל ההתבגרות. הסיבה לכך היא, בחלקה, תכולת ה-DHA שבחלב-האם, מאחר ש-DHA הוא מרכיב עיקרי של קרום התא. חלב-אם לא רק מהווה מקור חשוב של DHA, אלא אף מספק חומרים מזינים נוספים רבים הנחוצים להתפתחות המוח, ומשפר את בריאותן של מערכות החיסון והנשימה ותורם לבריאותו הכללית של הילד. ומרגע שמזונות מוצקים מתווספים לתזונה של הילד, נמצא קשר בין צריכה גדולה יותר של פירות וירקות לבין מנת משכל גבוהה יותר ומיומנויות זיכרון טובות יותר בהגיע הילדים לגיל 4. באשר לילדים בגיל בית הספר, נמצא כי חסר של ויטמינים ומינרלים, כמו גם צריכת כולסטרול מוגברת, קשורים לאינטליגנציה מופחתת ולביצועים אקדמיים ירודים.

אכלו את כל צבעי הקשת

אפשר להשתמש בכלל “חמש עד תשע” כעיקרון מנחה לצריכה יומית של פירות וירקות. פירוש הדבר, שילדים צריכים לאכול חמש עד תשע מנות של פירות וירקות מדי יום. אם, לדוגמה, תמלאו בירקות חצי מצלחתו של ילדכם בארוחה העיקרית, זה יעזור לו לצרוך את הכמות הנכונה. השתמשו בפירות כחטיפים במקום בממתקים או בעוגיות. הדבר ימנע תנגודת לאינסולין. ייתכן שילדים יעדיפו פירות על פני ירקות בגלל סוכר הפירות שהם מכילים, אבל אל תוותרו על הירקות. כמה שיותר – יותר טוב, וגם עדיף לכלול כמה שיותר צבעים מאחר שכל אחד מצבעי המזון מספק טווח רחב של ויטמינים, מינרלים ופיטונוטריאנטים.

נוגדי חמצוּן משפרים יכולת שכלית

ילדים שהתזונה שלהם עתירה במרכיבים מזינים, מספקים למוחותיהם תמיכה נוספת של נוגדי חמצון. מבין כל איברי הגוף, המוח הוא זה שמשתמש בכמות החמצן הגדולה ביותר ומפיק את כמות האנרגיה הגדולה ביותר, ולכן הוא חשוף מאוד לעקה חמצונית. עקה חמצונית היא דלקת הנגרמת על ידי רדיקלים חופשיים לא-מבוקרים. רדיקלים חופשיים עלולים להתפשט בתא כולו ולפגוע בו, ואף לגרום למותו של התא.

לתאים יש אנזימים נוגדי חמצון משלהם, שתפקידם לטפל ברדיקלים החופשיים; אבל הם אינם יעילים במאת האחוזים, ועלינו להשתמש בנוגדי חמצון תזונתיים כדי לטפל בשאר. קריסת מערכת ההגנה של נוגדי החמצון היא אחד הגורמים העיקריים להזדקנות המוח, ונמצא קשר בינה לבין מחלות נוירולוגיות ניווניות כגון פרקינסון ואלצהיימר. תזונה עשירה בנוגדי חמצון מועילה במיוחד למוח, וסביר להניח שהיא מעורבת בקשר בין צריכת מזון צמחי לבין רמות משכל גבוהות יותר.

חומצות שומן אומגה 3 – השומנים ה”טובים”

חומצות שומן אומגה 3 הן שומנים בריאים שגופכם יכול לקבל מהמזון שאתם אוכלים. שומנים אלה מצויים במספר סוגים של אגוזים, גרעינים וירקות. המרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד מציין כי חומצות שומן אומגה 3 נמצאות בריכוז גבוה מאוד במוח; הדבר מצביע על היותן חיוניות לתפקוד קוגניטיבי ולזיכרון, ואף להתנהגות. שומנים אלה חיוניים גם להתפתחות המוח, לגדילתו ולתפקודו. חשוב שנשים הרות יקבלו כמויות מספיקות של חומצות שומן אומגה 3 באמצעות התזונה כדי להבטיח התפתחות עצבית וראייתית בריאה אצל התינוק.

מדוע אסור לצרוך סוכר לבן (סוכר מזוקק)?

הפרזה באכילת סוכר לבן עלולה לגרום לתנגודת אינסולין. פירוש הדבר שהגוף אינו מסוגל להשתמש בצורה יעילה בהורמון האינסולין להעברת סוכר או גלוקוזה מהדם אל הרקמות כדי שאפשר יהיה להמירו שם לאנרגיה. תנגודת אינסולין עלולה להוביל לתאי מוח פגומים. הדבר קורה מאחר שהמוח זקוק לכמויות גדולות של גלוקוזה כדי לתפקד, והוא מגיע למצב של מחסור בחומרים מזינים אם הגוף אינו מסוגל להשתמש באינסולין בצורה תקינה. אכילת כמויות גדולות יותר של פחמימות מורכבות כגון דגנים מלאים, ירקות, קטניות ופירות במקום מאכלים מעובדים עמילניים יכולה לעזור לאזן את רמות הסוכר בדם כדי שהתפתחות המוח ותפקודו יהיו בריאים יותר. חטיפים מעובדים משוּוקים לילדים באופן מאסיבי, והצגה יצירתית של פירות וירקות תשפר את הנאתו של הילד מהפינוקים הטבעיים.
הזנת המוח

יש חשיבות גדולה לתזונה ולשתייה, בהיותן מהגורמים האחראים ללמידה בריאה. ילדינו זקוקים לכל אבני היסוד של תזונה איכותית: חלבון, פחמימות ושומנים. עלינו לעזור לילדינו לקבל החלטות בריאות יותר – זהו חלק חיוני של החינוך שהם מקבלים ושל רווחתם; הם יהיו קשובים יותר, ויוכלו ליהנות מהלמידה. מזונות בריאים יזינו את המוח – ופחמימות פשוטות ומזונות מזוקקים יגרמו לרמות סוכר גבוהות מדי ולהיעדר מיקוד וריכוז.

הֱיו מודל לחיקוי
ילדיכם רואים בכם מודל לחיקוי. אין טעם לגעור בהם על כך שאינם אוכלים ירקות טריים אם אתם עצמכם ניזונים מ”ג’נק פוד”. שתפו אותם והכינו את הארוחות יחד איתם. עבור פעוטות, התחושה הפיזית חשובה בדיוק כמו הטעם; מבחינתם, מאכל מסוים יכול להיות לא רק טעים אלא אף נעים למגע. הציגו מזונות חדשים בהדרגה, ונסו לא להיות קשוחים מדי – זה רק מוסיף מתח לשעת הארוחה במקום החוויה החיובית שאתם מעוניינים ליצור עבורם.

זכרו שלבחירות התזונתיות שלכם עצמכם יש השפעה ישירה על ילדיכם, שכן הם מצפים מכם להכוונה. מאידך, לנסות להכריח אותם לאכול מאכלים מסוימים רק בגלל ש”זה טוב בשבילם” – רק יגרום לכעס וישיג את התוצאה ההפוכה. הפכו את שעת הארוחה למפגש מהנה; זה לוקח קצת יותר זמן מאשר לחמם פיצה במיקרוגל או לקפוץ למסעדת ההמבורגר השכונתית – אבל לטווח הרחוק, ההקפדה על אכילת מזון איכותי היא אולי הדבר החשוב ביותר שאתם יכולים לעשות למען ילדיכם

 
PGlmcmFtZSBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3Lmdvb2dsZS5jb20vbWFwcy9lbWJlZD9wYj0hMW0xOCExbTEyITFtMyExZDYwNDQuMjc1NjM3NDU2ODA1ITJkLTczLjk4MzQ2MzY4MzI1MjA0ITNkNDAuNzU4OTkzNDExNDc4NTMhMm0zITFmMCEyZjAhM2YwITNtMiExaTEwMjQhMmk3NjghNGYxMy4xITNtMyExbTIhMXMweDAlM0EweDU1MTk0ZWM1YTFhZTA3MmUhMnNUaW1lcytTcXVhcmUhNWUwITNtMiExc2VuITJzITR2MTM5MjkwMTMxODQ2MSIgd2lkdGg9IjEwMCUiIGhlaWdodD0iMTAwJSIgZnJhbWVib3JkZXI9IjAiIHN0eWxlPSJib3JkZXI6MCI+PC9pZnJhbWU+
CONTACT US
COMPANY NAME
221, Mount Olimpus, Rheasilvia, Mars
Solar System, Milky Way Galaxy
+1 (999) 999-99-99
Thank You. We will contact you as soon as possible.
אנא מלא/י את הטופס
תודה רבה, על מילוי הטופס