ישראל
  • English for young kidsEnglish for young kids
    אנגלית לילדים

    התלמידים של "הלן דורון" נהנים ולומדים אנגלית - באותו הזמן

    תבין איך
  • English learning for childrenEnglish learning for children
    תנסה אותנו

    אנו מזמינים אותך לשיעור נסיון חינם

    מצא מרכז לימד
  • English for kidsslide2-17
    מילדות לנערות

    אנו מכינים את הילדים מגיל 3 חודשים ועד 19 להצלחה בחיים

    מצא מרכז לימוד
 

למידה ספירלית

למעלה מ-2 מיליון ילדים למדו אנגלית בשיטת הלן דורון. מהו סוד ההצלחה שלך? כיצד פועלת השיטה?

בשיטה יש מרכיבים רבים שתורמים להצלחה. אחד החשובים שבהם הוא עקרון ‘הלמידה הספירלית’. זהו מושג חדש יחסית בתחום החינוך. השיטה הנפוצה במקומות רבים היא ‘שלב אחרי שלב’, או ‘שיטת המדרגות’ – כלומר, משיגים שליטה מלאה בנושא מסויים ורק אז מתקדמים לנושא הבא.

ספירלת הלמידה היא מעגלית – לומדים קונספט מסויים, וחוזרים עליו שוב ושוב, תוך חיזוק המושגים לאורך זמן. הרעיון הוא שבכל פעם שהתלמיד פוגש בנושא, הוא מרחיב את הידע שלו או משפר את רמת המיומנות שלו. זהו למעשה תהליך טבעי מאוד.

כיצד ספירלת הלמידה היא תהליך טבעי?

כשפיתחתי את השיטה, התבוננתי כיצד בני אדם לומדים את שפת האם שלהם: האם אנחנו מושיבים את התינוק ליד השולחן, ואומרים לו: “אנחנו נשב פה, נלמד את שמות כל הכלים — כפית, כוס, מזלג, שולחן – ואחרי שתדע את כולם נעבור ללמוד את שמות המאכלים”? רובנו למדנו (ומלמדים את ילדינו) בדרך של השתתפות פעילה: “הנה הכוס שלך. מה יש בתוך הכוס שלך? נכון! יש לך מיץ בכוס. תרצה לאכול את המרק בכפית או במזלג?” וכן הלאה. שיטה זו שבה כולנו למדנו את שפתנו, משתמשת בשפה כדי לחזור על המילה במשפטים שונים, כדי להדגיש את המילים ואת הרעיונות שאנחנו מנסים להעביר. זו הדרך הצפויה ללמידה.

באופן דומה, אף הורה לא לימד את בנו או בתו את להגיד “סבא”, “סבתא”, “דוד” ו”דודה”, לפני שנפגיש אותם עם קרובי המשפחה. זו לא הדרך הטבעית ללמוד. אנו לומדים מידע בהקשר, אנחנו לומדים לאורך זמן וזה בצורה אינטואיטיבית של למידה. בשיטה שלי אנחנו לומדים שילוב של 70% תוכן מוכר ו-30% רעיונות חדשים. הילדים צריכים שיכירו להם דברים חדשים, גם אם הם עדיין לא שולטים לגמרי בחומר הקודם. חשוב לזכור כי ילדים כל הזמן גדלים ומשתנים – אפילו משבוע לשבוע. ילד בשבוע אחד שונה לחלוטין מזה שיהיה בשבוע הבא, ובוודאי כאשר חולף חודש בין הצגה נוספת של רעיונות. יש עולם שלם בין לבין שמשנה את איך שהילד תופס את המידע ומעבד מה שהוא למד.

בשנות השמונים כאשר התחלתי כמורה לאנגלית ויצרנו את תכנית , English For All Children, הייתה לי הרגשה שבאחת הקבוצות שלי של בני 3-5 לא ‘קולטים’ את ספר מס’ 2, ‘אברי הגוף’. הרגשתי שהם לא הפנימו מספיק את המידע, אז החלטתי ללמד את הדברים באופן דידקטי. ידעתי שכולם לימדו כך, למרות שזו לא היתה המתודולוגיה, שיטת ההוראה או הפילוסופיה שלי. החלטתי כי הכיתה תלמד את אברי הגוף. היה לי מחסן מלא של פעילויות ומשחקים — ממשחק לוטו למשחק זיכרון, לתנועה, מחבואים. בתום השיעור הזה אמרתי לקבוצה, “זהו זה! אתם יודעים את כל חלקי הגוף. . אתם מבריקים! אתם יכולים להגיד כתפיים, ברכיים, אצבעות… אתם יכולים לעשות את כל זה, אני כל כך גאה בכם”. לתדהמתי, הילדים הגיבו, “אבל לא למדנו כלום”. בהשתאות השבתי, “מה זאת אומרת לא למדנו שום דבר? בילינו 45 דקות בלמידה של אברי הגוף! אתם מכירים אותם היטב עכשיו”. לזה הם השיבו, “כן, אבל לא למדנו כלום”. ואז הבנתי לפתע שהם התכוונו שלא גיליתי להם שום דבר חדש.

התלמידים מצפים ללמוד משהו חדש. הם לא מצפים לשלוט באופן מלא ברעיון החדש. הם אולי לא מבטאים את המילה כהלכה מאה אחוז מהזמן, אבל הם היו מרוצים וידעו לשוב לרעיון שוב בשבועות שלאחר מכן. לאט לאט, הידע יוטמע. זה קצת כמו הסיפור של צביעת הבד, כאשר צובעים מטלית בהודו, תוכלו לקחת את הבד, לטבול אותה בצבע ולתלות בשמש לייבוש. זה נמוג ואז אתה צובע מחדש עד שתגיע לצבע הרצוי. ספירלת למידה היא בדיוק כזו: הילדים נחשפים למשהו, שוכחים ממנו, וחוזרים ללמוד אותו שוב. כך נמשך התהליך עד שהם באמת יודעים את ה’משהו’ הזה ללא מאמץ.

הלן, אילו אלמנטים נוספים תורמים לכך ששיטת ‘הלן דורון’ עובדת בהצלחה?

כאמור, ישנם כמה וכמה מרכיבים, אבל חשוב לי להתעכב עוד מעט על ספירלת הלמידה. מקרה שקרה: היה לי פעם תלמיד, פעוט בן שנתיים שהשתתף באחת הכיתות שלי. מרבית התלמידים בה היו בני ארבע. זה היה בשנים הראשונות, ולא היה לנו את המגוון של חומרי הלימוד שיש לנו עכשיו, ולכן היה גיוון של גילאים בכיתות – היום אנחנו מדויקים יותר. בכל מקרה, הילד בן השנתיים היה מאוד, אבל מאוד אקטיבי: רוב הזמן הוא הסתובב בכיתה ועשה קולות של מטוס. כאשר הייתי מלמדת רעיון חדש הוא היה מפסיק; ה’מטוס היה נוחת’, והוא היה יושב מהופנט. כשסיימתי ללמד את החומרים החדשים הוא היה קם, וחוזר לטוס ברחבי הכיתה. אין ספק: הוא ידע להבחין בין חומר חדש לחומר חוזר.

מניסיוני, אני יודעת שלמידה ספירלית היא שיטה טובה משמעותית מהשיטה של השגת שליטה מלאה בחומר.

בלימוד להשגת שליטה מלאה – גם אם הוא נעשה באמצעות פעילויות שונות ומהנות – החומר אינו חדש והילדים רוצים להחשף לרעיונות חדשים. זה בסדר גמור מבחינתם גם אם הם לא משיגים שליטה מלאה בכל המידע מן ההתחלה. הם לא מרגישים שהם צריכים לדעת את המידע באופן יסודי לפני שהם ממשיכים ללמוד משהו אחר. עם ספירלת הלמידה, התלמידים חוזרים על המידע בחודש הבא או בשנה הבאה, ובכל פעם הם לומדים אותו בהקשר חדש ושונה. הם לומדים ניואנסים שונים של המושג, והם מקבלים הבנה עשירה ורחבה של השפה.

לדוגמה, מהי המילה ‘רכבת’ או train? לתינוק, המילה מתייחסת לרכבת פשוטה, וליתר דיוק – לצופר (chu chu train). שהילד גדל ולומד, המילה מקבלת משמעויות נוספות: המילה ‘train’ היא גם כפועל – ללמד, או לאמן מישהו. בהמשך אפשר לפגוש גם את המושג ‘רכבת של מחשבות’ (train of thoughts), ‘שובל של שמלה’ ועוד. וכך, בכל שלב התפתחותי, הילד לומד את המילה ‘רכבת’ בהקשר אחר, וגם מבין כי יכולות להיות לה משמעויות רבות וניואנסים שונים. 

אם ספירלת הלמידה היא דרך טבעית של למידה, אז למה השימוש בשיטת השלבים הוא נפוץ כל כך?

מורים והורים רבים מעדיפים את שיטת השלבים, ומאמינים שהדרך הנכונה ללמוד היא שלב-שלב, כאשר בסוף כל שלב משיגים שליטה מלאה בנושא מסוים.

לומדים את אותו הנושא שוב ושוב דרך פעילויות שונות ובגישות שונות, מבלי להמשיך הלאה עד שהם יודעים משהו באופן מלא. עם זאת, המציאות מוכיחה כי כאשר מאביסים את הילד במידע – הוא לא יזכור כל מה שלימדו אותו, ולעיתים קרובות אף ישכח את רוב מה שלמד.

בנוסף, חשוב לומר בכנות, כי שיטת השלבים (או שיטת השגת השליטה המלאה בחומר) יכולה להיות דרך מספקת של הוראה, כי היא דרך נוחה יותר למורה. כאשר פועלים עם ספירלת הלמידה, צריך לתכנן מראש את מערכי השיעור וצריך לדעת לאן אתה חותר. זה דורש מהמורה לדעת מראש מה יוצג בשלבים השונים. למורים רבים אין קורסי לימוד מתוכנים באופן מדוייק כזה. כאשר הילדים מתחילים ללמוד עם התכנית של הלן דורון, אנחנו יודעים מה הם הולכים ללמוד בגיל 3 חודשים, בשבוע הבא, בחודש הבא, וגם בהמשך – בגיל שנה, חמש שנים, אפילו 15 שנים.

יש לנו תכנית לימודים בדוקה ומגובשת, המבוססת על ספירלת הלמידה. אני עובדת עם מומחים לחינוך ולהתפתחות הילד, כדי ליצור תכנית לימודים מדעית מבוססת מחקרית.

היופי בזה הוא שהילדים לא מודעים לכל הפרטים הטכניים – הם פשוט נהנים למידה. נכון, זה מאתגר יותר ללמד בדרך זו בגלל המחשבה והתכנון הנדרשים מצד המורה – אבל מבחינת התלמיד, הלמידה היא טבעית, כיפית, מרתקת ואף פעם לא משעממת.

 

 
?INTERESTED
WE ARE ACTIVELTY
FOR FRANCHISEES
IN CITY
LOOKING
?INTERESTED
WE ARE ACTIVELTY
FOR TEACHERS
LOOKING
?INTERESTED
WE ARE ACTIVELTY
FOR FRANCHISEES
IN CITY
LOOKING