1537 Views

התפתחות השפה האנגלית לצד האינטרנט ב-35 השנים האחרונות

השפה היא מראה של האנשים המשתמשים בה, והשתקפות של התרבות, המנטליות, הטכנולוגיה וההתפתחויות האחרות המשפיעות על חייהם.

התפתחות הטכנולוגיה בעשורים האחרונים הייתה מהירה במיוחד והיום קשה לנו לדמיין את עצמנו בלי לעדכן חברים ובני משפחה בוואטסאפ, בלי לגלול את הפיד האינסופי של האינסטגרם והפייסבוק, בלי לשתף את הפלייליסט שלנו עם חברים, בלי לברר עובדה חשובה בוויקיפדיה או סתם לחפש משהו בגוגל.הרשתות החברתיות והתקשורת הדיגיטלית חוללו מהפכה קיצונית באופן שבו אנו מתחברים לאנשים אחרים.

אבל, בשפה המדוברת לא היו מילים לתיאור הטכנולוגיות החדשות האלה, ולכן מילים רבות “הושאלו” מההקשרים המסורתיים שלהן, כך שיתאימו לעולם הדיגיטלי החדש. התוצאה היא אוצר מילים חדש לחלוטין שהתקבל.

ועוד דבר, המהירות בה גאדג’טים והמצאות מוצגים ומאומצים על ידינו, היא כמעט זהה למהירות בה אנחנו ממהרים לנטוש ולזנוח את המכשירים שהגיעו קצת קודם – ופתאום הפכו מיושנים. וכך למשל, החידושים שהיו למילה האחרונה בשנת 1985, הפכו להיות מילה זרה ולא מוכרת לבני הנוער של היום.

דור אחר דור, הגייה משתנה, מילים חדשות מושאלות או מומצאות, והמשמעות של מילים ישנות משתנה למשמעויות חדשות. קצב השינוי משתנה, אך בין אם השינויים מהירים יותר או איטיים יותר, הם מצטברים עד שהמשמעות המקורית הופכת מרוחקת ושונה.

הנה רק חלק מהמילים החדשות – ומהמילים הוותיקות שקיבלו משמעות חדשה: אווטארים (avatars), האשטגים (hashtags), ממים (memes), ספאם (spam), חנונים (geeks), עוקבים (followers), סלפי (selfie), ציוץ (tweet), משפיעני רשת (influencers) ועוד ועוד.

אלה רק חלק מהמונחים באנגלית שהאינטרנט הביא לאופנה באמצעות מילים ישנות כדי לתאר טכנולוגיות וחוויות חדשות. בלשנים צופים כי גם בעוד עשור תמשיך השפה האנגלית לשלוט באינטרנט, גם בקרב אלה ששפת האם שלהם אינה אנגלית. עם זאת, הם מצפים שהיא תעבור מוטציה למגוון צורות שונות שאולי לא יזוהו כמו השפה שאנו מכירים כיום. באינטרנט, כאשר הצורך להקפיד על הדקדוק או לאיית בצורה הנכונה הוא קטן יותר, נוצרות במהירות צורות חדשות של השפה – אולי הן לא נכונות דקדוקית, אולי הן לא בסגנון מכופתר – אבל הן מקיימות את הדרישה הבסיסית משפה: הן מאפשרות תקשורת יעילה בין אנשים. ואם הגעתם עד לשורה הזו – נגיד לכם Tnx, ולעצמנו – OMG.

[Heateor-SC]
1538 Views

התפתחות השפה האנגלית לצד האינטרנט ב-35 השנים האחרונות

השפה היא מראה של האנשים המשתמשים בה, והשתקפות של התרבות, המנטליות, הטכנולוגיה וההתפתחויות האחרות המשפיעות על חייהם.

התפתחות הטכנולוגיה בעשורים האחרונים הייתה מהירה במיוחד והיום קשה לנו לדמיין את עצמנו בלי לעדכן חברים ובני משפחה בוואטסאפ, בלי לגלול את הפיד האינסופי של האינסטגרם והפייסבוק, בלי לשתף את הפלייליסט שלנו עם חברים, בלי לברר עובדה חשובה בוויקיפדיה או סתם לחפש משהו בגוגל.הרשתות החברתיות והתקשורת הדיגיטלית חוללו מהפכה קיצונית באופן שבו אנו מתחברים לאנשים אחרים.

אבל, בשפה המדוברת לא היו מילים לתיאור הטכנולוגיות החדשות האלה, ולכן מילים רבות “הושאלו” מההקשרים המסורתיים שלהן, כך שיתאימו לעולם הדיגיטלי החדש. התוצאה היא אוצר מילים חדש לחלוטין שהתקבל.

ועוד דבר, המהירות בה גאדג’טים והמצאות מוצגים ומאומצים על ידינו, היא כמעט זהה למהירות בה אנחנו ממהרים לנטוש ולזנוח את המכשירים שהגיעו קצת קודם – ופתאום הפכו מיושנים. וכך למשל, החידושים שהיו למילה האחרונה בשנת 1985, הפכו להיות מילה זרה ולא מוכרת לבני הנוער של היום.

דור אחר דור, הגייה משתנה, מילים חדשות מושאלות או מומצאות, והמשמעות של מילים ישנות משתנה למשמעויות חדשות. קצב השינוי משתנה, אך בין אם השינויים מהירים יותר או איטיים יותר, הם מצטברים עד שהמשמעות המקורית הופכת מרוחקת ושונה.

הנה רק חלק מהמילים החדשות – ומהמילים הוותיקות שקיבלו משמעות חדשה: אווטארים (avatars), האשטגים (hashtags), ממים (memes), ספאם (spam), חנונים (geeks), עוקבים (followers), סלפי (selfie), ציוץ (tweet), משפיעני רשת (influencers) ועוד ועוד.

אלה רק חלק מהמונחים באנגלית שהאינטרנט הביא לאופנה באמצעות מילים ישנות כדי לתאר טכנולוגיות וחוויות חדשות. בלשנים צופים כי גם בעוד עשור תמשיך השפה האנגלית לשלוט באינטרנט, גם בקרב אלה ששפת האם שלהם אינה אנגלית. עם זאת, הם מצפים שהיא תעבור מוטציה למגוון צורות שונות שאולי לא יזוהו כמו השפה שאנו מכירים כיום. באינטרנט, כאשר הצורך להקפיד על הדקדוק או לאיית בצורה הנכונה הוא קטן יותר, נוצרות במהירות צורות חדשות של השפה – אולי הן לא נכונות דקדוקית, אולי הן לא בסגנון מכופתר – אבל הן מקיימות את הדרישה הבסיסית משפה: הן מאפשרות תקשורת יעילה בין אנשים. ואם הגעתם עד לשורה הזו – נגיד לכם Tnx, ולעצמנו – OMG.