2470 Views

35 שנה של הצלחה פדגוגית: עקרונות הלמידה שלנו

אחת הסיבות העיקריות להצלחת שיטת הלימוד של הלן דורון, היא עקרונות הלמידה הפשוטים, שהצליחו לחבר למעלה מ-3 מיליון תלמידים ברחבי העולם. ילדים מ-38 מדינות, מרקעים שונים, תרבויות שונות ואופי שונה, מצאו מכנה משותף בדרך ללמידת השפה האנגלית כשפת אם שנייה. בשורות הבאות תוכלו לקרוא על ארבעת העקרונות הללו – וגם להתחיל ליישם אותם בעצמכם, בבית:

למידה טבעית, ולא "למידה מסורתית"

"משעמם לי. מתי השיעור הזה כבר ייגמר?" זהו ההבדל העיקרי. לימוד שפה שנייה בגישה מסורתית של לימוד פרונטלי המלווה בשינון, הוא בעל יתרונות וחסרונות. אבל עם כל הכבוד לשינון כללי הדקדוק, התוצאה היא שמי שלומד בדרך הזו לא בהכרח קולט את הקצב ואת ה"צליל" של השפה. אחד ההסברים לכך הוא שלא כולנו לומדים באותה צורה. כאשר ילדים לומדים על נושא באמצעות כל החושים שלהם, הם מסוגלים לתפוס ולהבין אפילו מושגים מורכבים ולהשליך את הלמידה שלהם למצבים ותחומים אחרים, ולכן בהלן דורון מאמינים שלימוד אנגלית לא צריך להיות משעמם או קשה – הוא צריך להיות מהנה.

למידה חוויתית

ילדים מקבלים השראה בחינוך חוויתי. מה זה אומר? לדוגמה, כולנו למדנו שקרח הוא קר, שכלבים הם יצורים פרוותיים ושחתולים מגרגרים. למדנו באמצעות התנסות, באמצעות החושים – וזהו הלימוד העמוק ביותר. לראות תמונה של לימון, לקרוא את הערך "לימון" בוויקיפדיה ולשמוע שירים על לימון, כל אלה לא משתווים למגע, לרחרוח ולטעימה של לימון.
קל יותר לזכור מידע, כגון קונספט אוצר מילים חדש, כאשר אתה חווה אותו במגוון דרכים שונות. למידה מעשית, באמצעות התנסות, הופכת את תהליך הלמידה למשמעותי ומעמיקה את ההבנה והזכירות.

למידה רב חושית: מהי שיטת הלמידה שמותאמת לילד שלך?

כל ילדה וילד לומדים להכיר את דרך הלימוד שמתאימה להם: חלק לומדים טוב יותר בעזרת אמצעים ויזואליים, אחרים על ידי הקשבה ואחרים באמצעות מגע. ולכל אחת ואחד ישנו גם את קצב הלמידה האישי שלו. מי שיכולת הלמידה החזותית שלהם היא המובילה, לומדים על-ידי צפייה, לעתים קרובות גם באמצעות קריאה, תמונות ודיאגרמות. לומדים שמיעתיים לומדים על ידי הקשבה ודיבור; לעתים קרובות הם מזיזים את שפתיהם וקוראים בקול רם כדי לקבל את המידע הכתוב באמצעות השמיעה. לומדים תנועתיים לומדים בצורה מיטבית דרך התחושה של מגע, תנועה ועשיה.

שיטת הלימוד של הלן דורון משלבת פעילויות מובנות בקפידה המשלבות את סגנונות הלמידה הללו, ולכן השיעורים של הלן דורון כל כך מגוונים ומהנים. כאשר השיעורים מכסים את כל הדרכים בהן הילדים לומדים – רכישת הידע מובטחת, ולא פחות חשוב מכך – הדרך תהיה מהנה ויעילה.

כל הכבוד, הגעתם לעקרון האחרון! (או: כוחו של חיזוק חיובי)

רבים מאיתנו זוכרים שהרמנו את ידינו (לפני הרבה שנים) בכיתה כדי לענות על שאלה שהמורה שאלה, רק כדי לשמוע: "לא! זה לא נכון" והתכווצנו בכיסא. רבים לא יכולים להרים את ידיהם שוב, מחשש לטעות ולחוות שוב את התחושה הלא נעימה. כל כך קל למחוץ את שמחת הלמידה אצל ילדים.  כדי לשמור על השמחה הזו, חלק מהותי מהמתודולוגיה של הלן דורון הוא חיזוק חיובי. ילדים מגיבים לאישור, וכשהם מרגישים בטוחים, הם מעזים להשתתף, לדבר, ולתרום לדיון. כאשר הם מרגישים טוב עם עצמם, כאשר כל צעד קטן מוכר, הלמידה הופכת לחוויה חיובית וילדים מחכים להגיע לשיעור הבא שלהם בציפייה רבה.  הענקת חיזוק חיובי לילדים  חיונית לתחושת ההצלחה ומחזקת את הבטחון העצמי שלהם.

וזה בהחלט תקף גם למבוגרים, וגם בטקסטים – לא רק במפגש. לכן חשוב לנו להחמיא לכם שקראתם את המאמר עד כאן. זה מראה כמה אכפת לכם מחינוך הילדים שלכם, וכמה אתם משקיעים בחיזוק ובהעשרה של ארגז הכלים ההורי שלכם. כל הכבוד!

[Heateor-SC]
2471 Views

35 שנה של הצלחה פדגוגית: עקרונות הלמידה שלנו

אחת הסיבות העיקריות להצלחת שיטת הלימוד של הלן דורון, היא עקרונות הלמידה הפשוטים, שהצליחו לחבר למעלה מ-3 מיליון תלמידים ברחבי העולם. ילדים מ-38 מדינות, מרקעים שונים, תרבויות שונות ואופי שונה, מצאו מכנה משותף בדרך ללמידת השפה האנגלית כשפת אם שנייה. בשורות הבאות תוכלו לקרוא על ארבעת העקרונות הללו – וגם להתחיל ליישם אותם בעצמכם, בבית:

למידה טבעית, ולא "למידה מסורתית"

"משעמם לי. מתי השיעור הזה כבר ייגמר?" זהו ההבדל העיקרי. לימוד שפה שנייה בגישה מסורתית של לימוד פרונטלי המלווה בשינון, הוא בעל יתרונות וחסרונות. אבל עם כל הכבוד לשינון כללי הדקדוק, התוצאה היא שמי שלומד בדרך הזו לא בהכרח קולט את הקצב ואת ה"צליל" של השפה. אחד ההסברים לכך הוא שלא כולנו לומדים באותה צורה. כאשר ילדים לומדים על נושא באמצעות כל החושים שלהם, הם מסוגלים לתפוס ולהבין אפילו מושגים מורכבים ולהשליך את הלמידה שלהם למצבים ותחומים אחרים, ולכן בהלן דורון מאמינים שלימוד אנגלית לא צריך להיות משעמם או קשה – הוא צריך להיות מהנה.

למידה חוויתית

ילדים מקבלים השראה בחינוך חוויתי. מה זה אומר? לדוגמה, כולנו למדנו שקרח הוא קר, שכלבים הם יצורים פרוותיים ושחתולים מגרגרים. למדנו באמצעות התנסות, באמצעות החושים – וזהו הלימוד העמוק ביותר. לראות תמונה של לימון, לקרוא את הערך "לימון" בוויקיפדיה ולשמוע שירים על לימון, כל אלה לא משתווים למגע, לרחרוח ולטעימה של לימון.
קל יותר לזכור מידע, כגון קונספט אוצר מילים חדש, כאשר אתה חווה אותו במגוון דרכים שונות. למידה מעשית, באמצעות התנסות, הופכת את תהליך הלמידה למשמעותי ומעמיקה את ההבנה והזכירות.

למידה רב חושית: מהי שיטת הלמידה שמותאמת לילד שלך?

כל ילדה וילד לומדים להכיר את דרך הלימוד שמתאימה להם: חלק לומדים טוב יותר בעזרת אמצעים ויזואליים, אחרים על ידי הקשבה ואחרים באמצעות מגע. ולכל אחת ואחד ישנו גם את קצב הלמידה האישי שלו. מי שיכולת הלמידה החזותית שלהם היא המובילה, לומדים על-ידי צפייה, לעתים קרובות גם באמצעות קריאה, תמונות ודיאגרמות. לומדים שמיעתיים לומדים על ידי הקשבה ודיבור; לעתים קרובות הם מזיזים את שפתיהם וקוראים בקול רם כדי לקבל את המידע הכתוב באמצעות השמיעה. לומדים תנועתיים לומדים בצורה מיטבית דרך התחושה של מגע, תנועה ועשיה.

שיטת הלימוד של הלן דורון משלבת פעילויות מובנות בקפידה המשלבות את סגנונות הלמידה הללו, ולכן השיעורים של הלן דורון כל כך מגוונים ומהנים. כאשר השיעורים מכסים את כל הדרכים בהן הילדים לומדים – רכישת הידע מובטחת, ולא פחות חשוב מכך – הדרך תהיה מהנה ויעילה.

כל הכבוד, הגעתם לעקרון האחרון! (או: כוחו של חיזוק חיובי)

רבים מאיתנו זוכרים שהרמנו את ידינו (לפני הרבה שנים) בכיתה כדי לענות על שאלה שהמורה שאלה, רק כדי לשמוע: "לא! זה לא נכון" והתכווצנו בכיסא. רבים לא יכולים להרים את ידיהם שוב, מחשש לטעות ולחוות שוב את התחושה הלא נעימה. כל כך קל למחוץ את שמחת הלמידה אצל ילדים.  כדי לשמור על השמחה הזו, חלק מהותי מהמתודולוגיה של הלן דורון הוא חיזוק חיובי. ילדים מגיבים לאישור, וכשהם מרגישים בטוחים, הם מעזים להשתתף, לדבר, ולתרום לדיון. כאשר הם מרגישים טוב עם עצמם, כאשר כל צעד קטן מוכר, הלמידה הופכת לחוויה חיובית וילדים מחכים להגיע לשיעור הבא שלהם בציפייה רבה.  הענקת חיזוק חיובי לילדים  חיונית לתחושת ההצלחה ומחזקת את הבטחון העצמי שלהם.

וזה בהחלט תקף גם למבוגרים, וגם בטקסטים – לא רק במפגש. לכן חשוב לנו להחמיא לכם שקראתם את המאמר עד כאן. זה מראה כמה אכפת לכם מחינוך הילדים שלכם, וכמה אתם משקיעים בחיזוק ובהעשרה של ארגז הכלים ההורי שלכם. כל הכבוד!