הסוד שהופך ילדים לדוברי אנגלית

הסוד שהופך ילדים לדוברי אנגלית

ברור לכולם ש-45 דקות של שיעור לא יוכלו באורח פלא להפוך ילדים לדוברי אנגלית. גם שני שיעורים בשבוע לא יצליחו לעשות זאת. הסוד בהצלחת לימוד שפה שניה מבוסס על מתודולוגיה מוכחת, הכוללת שמיעה ברקע בבית מדי יום.

מהי שמיעה ברקע?

שמיעה ברקע היא דרך ‘לספוג’ שפה בשמיעה, אשר תומכת בלמידה בשפה זרה. בשיטה זו, הילד מאזין לחומרי שמע (אודיו) באנגלית תוך כדי משחק, אכילה או לפני השינה. זו צורה סבילה של קליטת השפה, שבה תשומת הלב של הילד נמצאת באופן עקיף במסלול של שמיעת הרקע. מאחר שזו שמיעה חוזרת ללא צורך להתמקד, המתודולוגיה הזו דומה לאופן רכישת השפה באופן טבעי. חוקרי שפה מסכימים כי רכישת שפה באמצעות שמיעה היקפית נכנסת לזיכרון לטווח ארוך, ויוצרת הכנה במח לרכישת השפה.

שמיעה ברקע בשיטת הלן דורון

“למעלה מ-37 שנות חינוך הוכיחו לי”, אומרת הלן דורון, “כי השימוש של השמעות חוזרות ברקע בבית הוא כלי חיוני העוזר לילד ללמוד אנגלית”. אוצר מילים, דקדוק ושירים, כולם נלמדים באמצעות השמעות רקע חוזרות ונשנות. השמעה ברקע אינה דורשת ריכוז או הבנה של השפה. זה דורש לשמוע פעמיים ביום, כל יום, את חומרי הלמידה שפותחו במיוחד לצורך זה.

להלן דורון חומרים מלאים – ביניהם מעל 500 שירים באנגלית לילדים רובם מקוריים שנוצרו במיוחד עבור תכניות האנגלית שלנו. בהתחלה הילד לא מבין מה הוא שומע, אבל השירים מנגנים ברקע בזמן שהילד אוכל, משחק, באמבטיה או מתכונן לשינה. פירושו שהמוח מקבל גירויים חוזרים ונשנים; מסלולים עצביים מסוימים עבור לימוד אנגלית נוצרו על-ידי עיבוד הצליל והמשמעות של השפה. באמצעות למידה בדרך זו הילדים  באמת קולטים מה שהם שומעים, כשהם באים לשיעור. הם יודעים את הצלילים, הם יודעים את השירים. והם שרים, גם אם הם עדיין לא מבינים את משמעותה של כל מילה.

חשוב כי ההורה יבין שתשומת לבו של הילד תנדוד באופן טבעי, כי עם שמיעת רקע, הילד אינו אמור להתמקד במה שהוא שומע בשיר. לכן התהליך נקרא שמיעת רקע ולא האזנה.

עבור ילדים בגילי 9-2, חומרי הלמידה בבית כוללים תוכן וידאו אשר מלווה את הסיפורים והשירים. קטעי וידאו אלה מחזקים את השפה הודות למרכיב החזותי המלווה את רצועת השמע. להורים המעדיפים זאת, התכניות שלנו מציעות חומרי השמעה בבית גם ללא וידאו.

למידה בהנאה

לימוד שפות מוצלח לא יכול להתבצע דרך שמיעה ברקע לבד; מורה מוכשר שיכול לתאם בין חומרי הלמידה בכיתה לבין שמיעת הרקע בבית יוצר סביבה אידיאלית ללמידה. כל מורי הלן דורון עוברים הדרכה מקצועית וקפדנית ומקבלים כלי הוראה שפותחו על ידי מומחים פדגוגיים, וכוללים אלפי משחקים וחומרים עבור כל ערכת לימוד. חומרים אלה נוסו, נבדקו והוכחו כמוצלחים להוראת אנגלית. כל השיעורים נלמדים באנגלית; אז כאשר הילד חוזר הביתה, הוא מבין חלק מרצועות השמע להן הוא הקשיב בכיתה, ואותן הוא ישמע עתה בבית, פעמיים ביום. לאחר מכן, הילד חוזר בשבוע הבא לשיעור, לומד עוד קצת וחוזר על תהליך: שמיעה ברקע בבית – השתתפות בכיתה – חזרה הביתה לשמוע שוב. כך זה נמשך כחודשיים עד שהוא מבין לגמרי את התוכן. אז הקורס בכיתה מתקדם לרצועת השמע הבאה המציגה תוכן חדש.

שמיעה בבית אינה דורשת מהילד להיות ממוקד או ללמוד — כפייה אינה כיף! עם שמיעת רקע בבית, הלמידה היא ספונטנית. לפעמים הילד מצטרף לשירה, בפעמים אחרות הוא ממשיך בעיסוקיו, קולט את המידע מבלי לשים לב. שמיעה ברקע היא סוד ההצלחה בלימוד אנגלית; היא מחזקת את השיעור של 45 דקות בשבוע. הילד לומד להפליא – וזה הסוד.